Träningen

Träningen

träningen
träningen
träningen
träningen

Träningen leder ofta till att man känner sig gladare, hanterar stress bättre, får bättre sömn och gör det lättare att hålla vikten.

FÖRDELAR MED TRÄNING

Människan är gjord för rörelse och inte för ett stillasittande liv, hälsovinsterna med att regelbundet träna är många. Den r
egelbundna träningen minskar risken för olika sjukdomar, bland annat typ 2-diabetes, hjärt- och kärlsjukdomar, cancer, depression, högt blodtryck och benskörhet.

Fördelarna med träning har varit välkända sedan antiken. Det sägs att Marcus Ciceso redan år 65 f.kr sade  "It is exercise alone that supports the spirits, and keeps the mind in vigor." Men det dröjde ända till 1949 innan länken mellan fysisk hälsa och träning kunde konstateras av Jerry Morris och hans forskarteam.

Forskarteamet undersökte skillnaden mellan män i samma sociala klass men som drabbades av hjärtattacker i olika utsträckning; bussförare som satt stilla hela dagen, och bussreparatörer som rörde på sig hela dagarna. Bussreparatörerna som hade en aktiv livsstil drabbades i mycket lägre utsträckning av hjärtattacker.

När du tränar så att puls och andning ökar, ökar du blodcirkulationen och cellerna kan ta upp mer syre. Kroppen tar då lättare hand om förhöjda blodfetter och stresshormoner, såsom adrenalin och kortisol. Lägre nivåer av stresshormoner ger avlastning för hjärtat och förbättrar både ditt humör och din sömn. Energiförbrukningen ökar och det behövs för att minska eventuellt överskott av bukfett. 

Blodsockernivån sjunker och stabiliseras. Även din hjärna påverkas på flera sätt. Signalsubstanser (såsom dopamin och serotonin) frigörs vilket motverkar depression och smärta. Minne, inlärning och koncentrationsförmåga kan förbättras genom nybildning av celler i hippocampus, ett område i hjärnan som spelar stor roll för minnesfunktionen.

Endorfiner frigörs vid fysisk aktivitet och kan få dig att känna dig nöjd och belåten. Motion motverkar en hel rad sjukdomstillstånd och kan i många fall komplettera eller till och med ersätta läkemedel. 
(Källa: Karolinska Institutet Studenthälsan)

TRÄNA MED BODYWEIGHT

Bodyweight är ett träningsredskap med vilket du använder din egen kroppsvikt som motstånd för att träna. Bodyweight använder du enkelt hemma genom att fästa det i ett takfäste, eller tar med på resan och fäster i hotelldörren eller lika gärna runt en trädstam ute på promenaden. 

Själva redskapet består av två band med handtag. Handtagen är i räfflat gummi för att förbättra greppet och tillåter dig att utföra övningarna stabilare. Banden direkt ovanför handtagen är böjda och har plats för händer och underarmar, vilket förbättrar rörlighet och motverkar risken för att banden ska skava på handleder och armar.

Under handtagen finns två öglor där man placerar fötterna under vissa övningar. Fotöglorna är utformade så att fötterna ska ligga stadigt i
Bodyweight och minskar därmed risken för att fötterna ska glida ur.
 


Bodyweight är enkel att ställa in till rätt längd genom de lås som finns på banden och de justeras med ett enkelt handgrepp mellan övningarna.

Till redskapet medföljer en praktisk och snygg ryggsäck som gör att du enkelt kan förvara, och eller ta med, Bodyweight var du vill. Bodyweight tar väldigt liten plats och väger inte ens ett kilo!

Träningsrekommendationer >>


LYCKA TILL!